Dag 5: Utvika en Oslo

1 augustus 2018 - Hole, Noorwegen

Na een heerlijke lange nacht slapen vanochtend opgestaan met prachtig mooi weer.

Verse broodjes gekocht bij de receptie en lekker ontbeten. Daarna kwam het plekje tegenover ons vrij en hebben we de caravan verplaatst, want we hebben besloten hier nog 2 nachtjes te blijven.

De camping ligt aan het Tyrifjord, prachtig mooi omgeven door bergen. We moeten nog  even uitzoeken wat nu eigenlijk een fjord is, want in tegenstelling tot wat wij dachten is het  Tyrifjord geen zee, maar een binnenmeer.

In het meer, vlak voor de camping, ligt het eiland Utøya. Hier was 22 juli 2011 de aanslag uitgevoerd door Anders Breivik, waarbij 69 jongens en meisjes zijn doodgeschoten. Het is wel een heftig gevoel daar aan te denken en naar het eilandje te kijken, wat een gruwel en angst is daar geweest. Veel vluchtende jongens en meisjes zijn op deze camping opgevangen.

Maar goed, verder is het hier prachtig en Joep, Daan en Roos hebben heerlijk gezwommen in het water.

Vanmiddag hebben we Oslo bezocht. Met 28 graden een hele andere belevenis dan toen Michiel en ik er 15 jaar geleden waren. Langs de kades gewandeld, het fort bekeken en een terrasje gepakt.

Via de supermarkt terug naar de caravan. In de supermarkt geconfronteerd met de inderdaad hoge prijzen.

Onderweg keken de jongens zich de ogen uit. In het centrum van Oslo val je een beetje uit de toom als je geen Tesla, Audi, Porsche of BMW rijdt...

Bij het boodschappen doen hadden we lekker vlees gelocht voor de bbq, waren even vergeten dat er een verbod is op open vuur ivm de droogte...Maar ach, hamburgers uit de koekenpan smaken ook prima.

Morgen nog een bezoek aan het folksmuseum in Oslo en dan vrijdag op naar het Sognefjord.

1. Jantina:
    1 augustus 2018
    Dat geloof ik dat het een heel bizar gevoel geeft dat op dat eiland die ene persoon die ravage heeft aan gericht. Wel super gave foto's.
  2. Michiel:
    2 augustus 2018
    Toen ... was het ook zo warm
    Toen ... waren we al terug van vakantie
    Toen ... was het donderdag
    Toen ... waren we zondags nog bij je langs geweest om onze vakantieavonturen te delen
    Toen ... zwaaide je ons uit alsof je het wist
    Toen ... waren Frank en Suus en de kinderen nog onderweg uit Italië

Vandaag ... genieten we van de warmte
    Vandaag ... genieten we van de kinderen en van elkaar
    Vandaag ... zijn we nog op vakantie
    Vandaag ... zijn we op zoek naar een staafkerk om een kaarsje voor je te branden
    Vandaag ... maken we ons zorgen om Suus
    Vandaag ... zijn Suus en Frank nog in Italië
    Vandaag ... heeft Coen zijn vakantie er al weer opzitten
    Vandaag ... stonden we aan het fjord, iets na zonsondergang en genoten van het uitzicht

En we dachten aan jou en jouw leven. En de liefde die je ons hebt gegeven.
  3. A Steenhagen:
    XXX=jes
  4. Jaap en Erica.:
    Prachtig reisverhalen.
    Heerlijk om te horen dat jullie het zo fijn hebben. Voor de kinderen ook een geweldige belevenis.
    Hier op de Veluwe is het ook geweldig. Prachtig mooi weer,beetje wind dus fijn om te fietsen.
    Wat heb je het prachtig verwoord allemaal Chiel. Emotioneel !!
    Liefs.
  5. Irene:
    2 augustus 2018
    Sterkte met het gemis en de herinneringen aan je moeder...
    Het is leuk om jullie reis op deze manier mee te beleven! Groetjes!
  6. Mathilde:
    2 augustus 2018
    Jongens wat mooi om te lezen. Stiekem al n beetje jaloers 😊 Geniet van al het natuurschoon.

Michiel wat mooi...! Sterkte! Fijn dat er zoveel mooie herinneringen aan je moeder zijn.
  7. Hilde:
    3 augustus 2018
    Prachtig om al jullie verhalen te lezen. Heel wat avontuurlijker dan onze vakantie😉. Wij genieten deze vakantie heerlijk van de rust.
    Heel mooi verwoord Michiel!