Dag 9: prachtige tocht over de Snøvegen naar Aurdal

5 augustus 2018 - Lærdalsøyri, Noorwegen

Terwijl ik dit schrijf zit ik in de caravan met drie laagjes kleding aan en onder mijn dekbed, want het is koud! De weerapp zegt 15 graden, maar met een stevige wind is de gevoelstemperatuur een stuk lager.

Ondanks dat hebben we weer een hele mooie route gereden vandaag. Vanaf de camping rijdt je zo in de richting van de Snøvegen. De oude route over de Aurlandsfjellet  naar Aurdal. Tegenwoordig kan je ook met de 24,5 km lange Lærdalstunnel naar Aurdal. Deze tunnel is aangelegd omdat een groot deel van het jaar de weg over de berg onbegaanbaar is vanwege de vele sneeuw, vandaar ook de naam Snøvegen 😉.

Maar goed, wij namen dus de Snøvegen en deze was adembenemend mooi, zowel door de fantastische uitzichten, als door de smalle weg waardoor het soms spannend was een tegenligger te passeren of omdat er in ene schapen de weg over staken of er gewoon heerlijk lagen te slapen. Ondertussen ook nog de nodige watervallen en prachtige vergezichten. Boven op de fjellet geen bomen meer, allen nog maar rotsen hier en daar met nog flink wat sneeuw, moeras, grassen en mos.

Nadat de afdaling weer ingezet wordt, kom je na een aantal kilometer rijden uit bij de Stegastein, een waanzinnig mooi uitkijkpunt over het Aurdalfjord. ( het Aurdalfjord  is een vertakking van het Sognefjord.)

Eenmaal aangekomen in Aurdal hebben we even in het plaatsje rond gekeken en hebben we daarna de 24,5 kilometer lange tunnel terug genomen naar de camping.

1. A Steenhagen:
    5 augustus 2018
    Geweldig mooie natuur, echt genieten! Hopelijk is die 15 graden tijdelijk.
  2. Jantina:
    5 augustus 2018
    Adem benemende uitzichten. Wat onwijs mooi
  3. Ernst:
    6 augustus 2018