Dag 10: Roeibootje, Hjellefossen, hoogvlakte en staafkerk

6 augustus 2018 - Lærdalsøyri, Noorwegen

Vandaag begon de dag voor de verandering met lichte regen en 15 graden, dus we hebben lekker lang in bed gelegen en daarna eieren gebakken voor bij het ontbijt.

Daan had voor zijn verjaardag een roeibootje gekregen en vandaag hebben we maar eens de tijd genomen deze uit te testen in het fjord. Dat was nog best  lastig. Eerst in ondiep water, uitproberen dat leek mij het handigst. Al snel werd duidelijk dat dit niet zon goede keuze was, want hier kwam Daan nauwelijks vooruit, hij zat steeds met de peddels in de grond. Dus toen naar de andere kant waar het dieper was en daar lukte het een stuk beter. Joep en Roos hebben het ook nog even uitgeprobeerd.

‘s Middags zijn we weer een tocht gaan maken. We zijn richting Øvre Årdal gereden. Vanaf daar volgden we de bruine borden naar Utladalen. Daar kun je parkeren vlak bij de Hjellefossen. Wat een prachtige waterval en je kunt er echt heel dicht bij komen. We hadden daar verder kunnen wandelen naar nog 2 watervallen, maar dat zagen we niet zitten. We zijn weer een stukje terug gereden en hebben toen de afslag naar Tyin genomen.

Tyin is een meer in het zuidwestelijke deel van het Jotunheimen gebergte. De hoogte is tussen de 1082 en 1072,5 m boven zeeniveau. Het was dus behoorlijk klimmen de berg op. Een bijzondere gewaarwording vond ik de slingerbochten in de korte tunnels.Op de toppen van de bergen lag nog behoorlijk wat sneeuw.

Op de terugweg pikten we nog bij toeval een staafkerkje mee omdat Roos nodig moest plassen en we dus een afrit namen waaraan de Borgund Staafkerk ligt. Blijkt de bekendste staafkerk van Noorwegen te zijn vanwege zijn middeleeuwse karakter. De kerk is rond 1150 gebouwd en daarna nauwelijks gerestaureerd.

Het oorspronkelijke plan was morgen hier weer te vertrekken, maar volgens het weerbericht wordt het morgen een mooie dag, dus misschien blijven we nog.

Op het Noorse nieuws las ik dat gister iemand om is gekomen bij de Nigardsbreen waar wij die dag er voor zijn geweest. Er is een flink stuk ijs afgebroken en die heeft drie toeristen, die voorbij het waarschuwingshek waren geklommen, meegenomen, waarbij 1 van de drie is omgekomen..