Dag 13: Hjølmo, Hardangervidda

9 augustus 2018 - Øvre Eidfjord, Noorwegen

Gisteravond, kort nadat ik mijn verhaal had geschreven, werd het donker en begon het te regenen. En niet zo’n klein beetje ook! Het heeft zo’n 3 uur non stop hard geregend en het werd steeds donkerder. Om 22:00 uur was het pikkedonker, nog nooit meegemaakt in Noorwegen. ( dat het zo donker was..) nog een uurtje later begon het ook nog wat te waaien en hoorde ik buiten iets gebeuren: de luifel stortte in! We moesten dus wel in de stromende regen naar buiten. Omdat het toch zo donker was mooi in onderbroek en hemd, om te voorkomen dat er nog meer kleren kletsnat zouden worden en snel de hele boel opgerold en opgeborgen. Binnen ons snel afgedroogd, wijntje gedronken en lekker gaan slapen.

Vanochtend toen we wakker werden was de lucht weer mooi blauw. Dat duurde helaas niet heel lang, maar het is wel nagenoeg droog gebleven vandaag.

Vanmiddag hebben we een tocht gemaakt naar Hjølmo, boven op de Hardangervidda. Daarvoor moesten we een onverharde weg aardig steil en kronkelend omhoog. Ik zat af en toe met mijn handen voor mijn ogen, want ik hou er niet zo van..bang voor tegenliggers en van de weg storten enz, ik verzin het allemaal. Maar ondertussen was het ook wel weer prachtig. Mooie uitzichten en watervallen. Af en toe wat schapen op de weg.

Helemaal boven aangekomen hebben we de auto geparkeerd en een mooie wandeling gemaakt. Het was erg nat boven op het plateau, dus we liepen door moerassige stukken, op sommige plekken lagen houten  planken om het lopen iets makkelijker te maken. We hadden gehoopt rendieren te spotten, maar helaas, niet gelukt. Wat genoten van het mooie gebied en de enorme stilte die er heerst.

De weg terug vond ik een stuk aangenamer, hoewel het de zelfde was als de heenweg, maar naar beneden rijdend heb je een stuk meer overzicht.

Net lekker gebarbecued en alles al weer zo ver mogelijk in gepakt om morgen een beetje op tijd te kunnen vertrekken naar onze nieuwe stek in de buurt van Stavanger en de Preikestolen.